آموزشهای دندانپزشکی

آموزه هایی راجع به دندان و دندانپزشکی

آموزشهای دندانپزشکی

آموزه هایی راجع به دندان و دندانپزشکی

  • ۰
  • ۰

مسواک زدن

 

دکتر بهرامی

مسواک از لوازمیست که در هر خانه ای یافت می شود، اما هنوز بیش از نیمی از مردم هنوز روش مسواک‌زدن صحیح را نمی‌دانند.


برخی مسواک را با شدت روی دندان و لثه‌های خود می‌کشند که منجر به خونریزی می‌شود و باعث صدمات سطحی به لثه می‌شود که این کار کاملا اشتباه است.


بسیاری از افراد فقط به دندان های ردیف جلو توجه می کنند و به دندان های عقبی را بطور جدی تمیز نمی کنند در حالیکه تمیز کردن و جرم‌گیری دندان‌های آسیاب بسیار پر اهمیت‌تر از دندان‌های جلویی هستند، زیرا بیشترین عملکرد و وظایف جویدن مواد غذایی به عهده این گروه از دندان‌هاست و متعاقبا مواد غذایی و جرم بیشتری در سطح و بین این دندان‌ها رسوخ می‌کند.
بیشترین ترمیم‌ها نیز روی دندان‌های آسیاب صورت می‌پذیرد که یکی از عوامل اصلی پوسیدگی‌های این دندان‌ها عدم آگاهی صحیح افراد در روش و استفاده کردن از مسواک برای تمیز کردن دندان‌هاست.

در مسواک‌زدن، افراد باید توجه بیشتری برای تمیز کردن دندان‌های آسیاب و عقبی دندان‌های خود صورت دهند و بدون هیچ‌گونه عجله و شدتی به صورت بسیار آرام و طبق آموزش‌های صحیح مسواک‌زدن، دندان‌های خود را تمیز نمایند و آگاه باشند که فشار روی مسواک و در نهایت خونریزی‌های لثه به هیچ‌ وجه روش صحیح مسواک‌زدن دندان‌ها نیست.

بعضی افراد نیز تنها از خمیر دندان فراوان روی مسواک خود استفاده می‌کنند و عمل مکانیکی مسواک‌زدن را با عدم رعایت اصول استاندارد بهداشت دهان و دندان انجام می‌دهند که منجر به پاک نشدن دندان‌ها می‌شود.


روش مسواک‌زدن همانند روش پاکیزگی دست و صورت است و در این راستا تنها بهره‌گیری از صابون و کف فراوان برای تمیزی دست‌ها کافی نیست بلکه باید دست‌ها را با عمل مکانیکی و به هم مالیدن که با استفاده از مواد شوینده از جمله صابون صورت می‌پذیرد تمیز کرد و بهداشت دندان‌ها نیز در وهله نخست باید با عمل مکانیکی صحیح مسواک‌زدن برای از بین بردن پلاک دندانی صورت پذیرد.


در مراحل بعدی باید ماده فلوراید که برای تقویت و مقاوم‌سازی دندان‌ها و لثه‌ها صورت می‌پذیرد مورد توجه قرار گیرد که در این زمینه نیز در صورت استفاده نکردن از خمیردندان افراد می‌توانند از آب نمک استفاده کنند، زیرا آب دارای فلوراید است و نمک نیز عمل ضدعفونی کردن دندان‌ها را انجام می‌‌دهد.



دندانپزشکی قیطریه

  • ۹۴/۰۸/۱۷
  • آموزشهای بهداشتی دندانپزشکی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی