آموزشهای دندانپزشکی

آموزه هایی راجع به دندان و دندانپزشکی

آموزشهای دندانپزشکی

آموزه هایی راجع به دندان و دندانپزشکی

  • ۰
  • ۰


-

دکتر بهرامی:

پرکردگیهای آمالگام مدت زمانی نیاز دارند که کاملاً سفت و سخت شوند بنابراین حداقل تا دو ساعت از خوردن غذا ( یا وارد کردن فشار زیاد و محکم سائیدن دندان ها به هم ) با دندان تازه پرشده خودداری‌فرمائید و تا 8 ساعت از سمت دیگر غذا خورده شود . پس از ترمیم حداقل 24 ساعت بعد جهت پالیش و صاف کردن زبریها و بلندی به مطب مراجعه شود.

 

- پس از پر کردن دندان هنگامی که بی حسی دندان تمام می شود دردی شروع می شود که در بعضی مواقع نیاز به مصرف یک یا دو مسکن برای تسکین دارد ،توجه داشته باشید که این درد موقتی است و معمولا نیاز به پیگیری جدی ندارد .در صورت تداوم درد و نیاز به مصرف مکرر مسکن لازم است مطلب را با دندانپزشک خود مطرح نمائید

 

- دندان شما تا مدتی (سه تا پنج هفته )به سرما و گرما حساس است.حساسیت دندان به سرما و گرما هفته به هفته کمترمی شود نه روز به روز.


- اگر حساسیت دندان شما درآغاز چندان زیاد نبوده ولی با گذشت زمان حساسیت دندان بیشتر شده است دندان باید از نظر نیاز به عصب کشی بررسی شود .

-  در بعضی مواقع پوسیدگی دندان بقدری عمیق می باشد که تا نزدیکی عصب دندان رسیده است . درمواردی که دندانپزشک احتمال آلودگی اتاق عصب را زیاد بداند (دراصطلاح عموم پوسیدگی به عصب رسیده باشد )اقدام به درمان عصب کشی ( درمان ریشه ) می نماید .ولی در بعضی موارد با توجه به بعضی عوامل (مثل درد نداشتن دندان ، باز نشدن قطعی اتاق عصب پس از برداشت پوسیدگی ،دادن یک شانس برای حفظ حیات دندان و جلوگیری از کارهای پر رفت و آمد و بالطبع پر هزینه عصب کشی) دندانپزشک اقدام به ترمیم و پر کردن مشروط دندان‌می‌نمایدودرمان عصب کشی را مشروط به بروز دردهای پیوسته و یا مکرر می نماید . لذا درچنین مواردیکه دندان به صورت مشروط پرمی شودبایدانتظارمسئله دردبعدی رادرنظرداشته باشید .

به طور خلاصه در این گونه پر کردگی ها چنانچه دچار درد یا مشکلات دیگر گردیدید ، اقدام به عصب کشی خواهد شد، در صورتیکه درد بوجود نیاید ،دندان با همان ترمیم و پر کردن انجام شده به عملکرد طبیعی خود ادامه خواهد داد. از این گونه دندان ها سالیانه رادیوگرافی تهیه نمائید .

-دوام یک پر کردگی به چند عامل بستگی دارد :

 

+وسعت وعمق پر کردگی و کلفتی یا نازکی دیواره های سالم دندان که در اطراف پر کردگی وجود دارد .(دندانهای ترمیم شده مقاومت و استحکام کمتری نسبت به دندانهای طبیعی دارند بنابراین خوردن غذاهای سفت و شکننده با آن خصوصاً در تر میمهای بزرگ نظیر پسته ، فندق ، یخ ، ته دیگ ، استخوان ، شکلاتهای سفت ، آب نبات و... مجاز نمیباشد زیرا باعث شکستن ترمیم یا دیواره های باقیماندۀ دندان میگردد)

 

+رعایت بهداشت دهان و دندان (دندانهای ترمیم شده می توانند مجداً پوسیده شوند بنا براین رعایت بهداشت دهان و دندان نظیر مسواک زدن و کشیدن نخ دندان ومصرف دهان شویه الزامیست )

 

+نوع تغذیه(از نظر مصرف مواد غذایی شیرین وغذاهای سفت )

 

+رابطه دندانها با یکدیگر( در مواردیکه تعدادی از دندانهای آسیا از دست رفته باشند فشارهای جویدن بیشتر به دندانهای جلو منتقل شده و احتمال شکستن یا کنده شدن ترمیم بیشتر می شود .

در مواردیکه لبه دندانهای جلو توسط مواد همرنگ ترمیم گردد احتمال شکستن در اثر خوردن مواد غذایی سخت خیلی زیاد است ).

 

+دقت و مهارت دندانپزشک .

 

+نوع ماده پر کننده (سفید یا نقره ای ، شرکت و کشور سازنده مواد )

 

+عادات بیمار (مثل دندان قروچه ،روی هم فشردن دندانها به طور ناخود آگاه )

 

+ کسانیکه دندان های خود را با مواد سفید و همرنگ ترمیم می نمایند لازم است بهداشت دهان بهتر و کامل تری داشته باشند مرتب از نخ دندان استفاده کرده و مواد قندی و شیرین کمتری در طول شبانه روز مصرف نمایند .
دکتربهرامی دندانپزشکی قیطریه
  • ۹۴/۰۸/۱۱
  • آموزشهای بهداشتی دندانپزشکی

ایمپلنت

درمان ریشه

پرکردن

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی