آموزشهای دندانپزشکی

آموزه هایی راجع به دندان و دندانپزشکی

آموزشهای دندانپزشکی

آموزه هایی راجع به دندان و دندانپزشکی

  • ۰
  • ۰


به ماده سفیدی که هنگام کشیدن ناخن بر روی دندان ها در زیر ناخن جمع می شود پلاک دندان گفته می شود این پلاک لایه چسبناکی از باکتری ها ی زنده و مرده می باشد که بر روی دندان ها قرار دارد وقتی پلاک دندان تمیز نشود سخت می گردد.

 بعد از 48 ساعت پلاک50 % سخت می شود و بعد از 12 روز سنگی می شود این پلاک سخت شده رسوب یا جرم دندان نامیده می شود جرم و پلاک دندان، دندانهای فرد را زشت کرده و باعث بوی بد دهان می گردد
پلاک و جرمی که روی دندان وجود دارد می تواند منجر به مشکلات دندانی بدتری مثل ژنژیوت و بیماری ها و پوسیدگی های دندان شود برای پاک کردن جرم دندان نیاز به کمک متخصص می باشد ولی می توان پلاک دندان را پاک کرد دقت کنید که با تمیز کردن پلاک از روی دندان ها از تشکیل جرم دندان جلوگیری به عمل می آید برای پاک کردن پلاک دندان به توصیه های زیر عمل کنید :
مسواک بزنید :
اصطکاک مسواک روی دندان ها مانع از رشد باکتری های پلاک بر روی دندان می شود.
در صورتی که این عمل درست انجام شود مسواک زدن به سمت بالا و پایین و عقب و جلو صحیح نیست طرز صحیح مسواک زدن چرخاندن مسواک بر روی دندان می باشد بطوری که پرزهای مسواک با زاویه 45 درجه نسبت به سطح تماس دندان و لثه قرار گیرد بعد از قرار دادن مسواک با زاویه مناسب خیلی آرام با دایره های کوچک مسواک خود را بچرخانید طوریکه یک یا دو دندان را فرا گیرد.
در ضمن دندان های عقب جایی هستند که بیشتر پلاکها در آن ها پنهان می شوند چرا که بیشتر افراد بر روی دندان هایی که هنگام صحبت کردن و خندیدن نمایان می شوند یعنی دندانهای بالایی تاکید بیشتری دارند و دندانهای پایینی و پشت دندانها را فراموش می کنند در حالیکه بیشتر تلاش باید بر این قسمت متمرکز شود.
برای شستن دندان ها وقت و زمان بیشتری صرف کنید.
مطالعات نشان داده بیشتر افراد حدود 30 ثانیه مسواک می زنند ولی توصیه دندانپزشکان این است که زمان 2 الی 4 دقیقه را برای شستن دندان های خود در نظر بگیرید اگر تنها یکبار در روز مسواک می زنید بهتر است این عمل را شب ها قبل از خواب انجام دهید.
تصور این که برای مسواک کردن تمام قسمت های دندان باید از مسواک بزرگ استفاده کرد اشتباه است چرا که مسواک بزرگ فرو رفتگی های کوچک سطح دندان و بین دندان ها را که جرم ها در آنجا مخفی می باشند تمیز نمی کند.
شیوه صحیح در دست گرفتن مسواک مانند گرفتن قلم بر دست می باشد چراکه گرفتن مسواک مانند راکت تنیس منجر به سایش مینای دندان و لثه می شود.
در حالی که گرفتن مسواک به شیوه صحیح همان حال که سایش کم و سلامتی بیشتری برای لثه ها فراهم می کند پلاکهای دندان را نیز پاک می نماید.
از نخ دندان استفاده کنید :
استفاده از نخ دندان برای پاک کردن پلاک دندان مهمتر از مسواک می باشد.ولی باید به طرز صحیحی از آن استفاده کنید.به این صورت که حدود پنجاه سانتی مترنخ دندان را پاره کنید سپس یک انتها را روی انگشت میانی یک دست و سر دیگر نخ را به انگشت میانی دست دیگر بپیچید و حدود 3 سانتی متر بین آنها فاصله بگذارید حرکت آرام بالا و پایین را انجام دهید و نخ را بین لثه و دندان فشار دهید حال آن را به طرف دندان دیگر خم کنید و به همان ترتیب عمل کنید نخ را در دندان های بالایی به طرف پایین بکشید و در دندان های پایینی به طرف بالا حرکت دهید این عمل را به آرامی انجام دهید تا لثه ها آسیب نبینند و زمان بیشتری برای انجام آن صرف کنید بهتر است از نخ دندانی استفاده کنید که مورد علاقه شما می باشد چراکه نخ های دندان متفاوت می باشند.
( اسانس دار، بی اسانس، چرب، نخی، و نواری )
از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید :
خمیر دندان های حاوی فلوراید توسط انجمن دندان آمریکا توصیه شده است.
بعد از هر وعده غذا دهان خود را بشویید:
هنگامی که به هر دلیلی نمی توانید مسواک بزنید دهان خود را با آب خالی شستشو دهید غرغره کردن آب خرده ریزهای غذا را بیرون می آورد در ضمن از دهان شویه ها هم می توانید بدین منظور استفاده کنید.
با آب نمک دهان خود را بشویید :
ابتدا لبهای خود را با وازلین چرب کنید و سپس 1 قاشق چایخوری از رنگ غذا را در داخل دهان بریزید آنرا در اطراف دندان ها غرغره کنید و سپس به داخل دستشویی بریزید سپس دهان خود را با آب شستشو دهید در صورت وجود پلاک های دندانی رنگ به این پلاکها جذب شده و نمایان می شوند حال می توانید توجه خاصی را به مناطقی که توسط رنگ لکه دار شده مبذول دارید توجه داشته باشید رنگ در نزدیکی لثه ها جایی که پلاک ضخیم تر است تیره تر خواهد بود.
از آدامس بدون قند در پایان هر وعده غذایی استفاده کنید :
در صورتی که بعد از غذا خوردن نمی توانید مسواک بزنید حدود 20 دقیقه آدامس بدون قند بجوید در حین جویدن، بزاق، دندان ها را شسته و اسید پلاک را قبل از حمله به دندان ها خنثی خواهید کرد.
حرکت دادن آدامس در اطراف دهان ممکن است خرده ریزهای غذا را نیز از لای دندانها بیرون بکشد.
 
  • ۹۴/۰۸/۱۲
  • آموزشهای بهداشتی دندانپزشکی

ارتودنسی

جراحی لثه

زیبایی دندان

طرح لبخند

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی